Reportatges sobre la meva terra.
Comentaris de llibres.
Crítiques de pel.lícules i documentals.
Impressions sobre espectacles diversos.
Contes i microcontes per adults.
I més.

Hispanola. Vangelis.

4/10/10

Pa negre.


Una novel.la d'Emili Teixidor i Viladecàs (Roda de Ter, Osona, 1933).
Editorial Columna.
396 pàgines.

L'Andreu, un noi de la Plana de Vic, ens explica en primera persona el seu pas des de la més tendra infantesa a una maduresa precoç, marcada per les circunstàncies que envolten la seva vida en una societat trasbalsada per una guerra recent, un conflicte encara no resolt en aquell temps de postguerra.
La manca de models coherents entre els seus més propers comportaran una evolució particularment traumàtica, marcada per l'absència d'un afecte del que es creu mereixedor. La cruesa dels fets que presenciarà i que l'impactaran per la resta de la seva vida esdevindrà la clau de la seva particular interpretació del món dels adults.
Una obra de caire molt intimista, no mancada d'acció i, fins i tot, d'una certa intriga, amb un domini del vocabulari extraordinari que proporciona un valor afegit a una història que captiva al lector des del primer moment. Un retrat excepcional, que ens apropa a la Catalunya rural i urbana d'aquella època.
Imprescindible.

3 comentaris:

  1. Uiii, ja t'has avançat un altre cop: aquest també teníem ganes de llegir-lo i el posarem a la llista, convençuts del tot amb la lloança que li fas. Per cert, m'han comentat que el llibre "Els Convidats", del mateix autor, està molt rebé.

    ResponElimina
  2. Esther i Toni, jo no l'he llegit però l'altre dia a la sessió del club de lectura amb la presència de l'Emili se'n va parlar i em sembla que pot ésser interessant. De fet, fa temps que vaig llegir "El llibre de les mosques" i també em va agradar molt, o sigui que èxit assegurat.

    ResponElimina
  3. Tomo nota! Ademàs me habìa propuesto volver a leer en catalàn y me parece una excelente recomendaciòn. Gracias.

    ResponElimina